بازگشت

تفسير قوله تعالي: (ختم الله علي قلوبهم...)، الآيه


البقرة، 2 / 7.

[15] -8- الطبرسي [حدثني السيد العالم العابد أبوجعفر مهدي بن أبي حرب الحسيني المرعشي رضي الله عنه، قال: حدثني الشيخ الصدوق أبوعبدالله جعفر بن محمد بن أحمد الدوريستي رحمه الله، قال: حدثني أبومحمد بن أحمد، قال: حدثني الشيخ السعيد أبوجعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمي رحمه الله، قال: حدثني أبوالحسن محمد بن القاسم المفسر الأسترآبادي، قال: حدثني أبويعقوب يوسف بن محمد بن زياد و أبوالحسن علي بن محمد بن سيار - و كانا من الشيعة الإمامية - قالا -:] إن أبامحمد العسكري عليه اسلام، قال: - في قوله تعالي -: (ختم الله قلوبهم و علي سمعهم و علي أبصارهم غشاوة و لهم عذاب عظيم):

أي وسمها بسمة يعرفها من يشاء من ملائكته إذا نظر إليها بأنهم الذين لا يؤمنون، (و علي سمعهم) كذلك بسمات.

(و علي أبصارهم غشاوة) و ذلك بأنهم لما أعرضوا عن النظر فيما كلفوه، و قصروا فيما أريد منهم، و جهلوا ما لزمهم من الايمان به، فصاروا كمن علي عينيه غطاء لا يبصر ما أمامه. فإن الله عزوجل يتعالي عن البعث و الفساد، و عن مطالبة العباد بما منعهم بالقهر منه، فلا يأمرهم بمغالبته، و لا بالمسير إلي ما قد صدهم بالقسر عنه.

ثم قال: (و لهم عذاب عظيم) يعني في الآخرة العذاب المعد للكافرين، و في الدنيا أيضا لمن يريد أن يستصلحه بما ينزل به من عذاب الاستصلاح لينبهه لطاعته، أو من عذاب الاصطلام ليصيره إلي عدله و حكمته. [1] .

تفسير آيه ي (ختم الله علي قلوبهم...)

[15] -8- طبرسي با سند خويش از امام حسن عسكري عليه السلام در تفسير آيه ي (ختم الله علي قلوبهم...)؛ خداوند بر دلها و بر گوش آنان مهر زد و بر چشمانشان پرده اي است و براي آنان عذابي دردناك است، فرمود:

يعني بر دلهايشان مهري زد كه هر كدام از فرشتگان كه خدا بخواهد، وقتي به آن مي نگرند، آن را مي شناسند به اين كه آنان ايمان نمي آورند «و بر گوش آنان» نيز نشانه ها و علامت هايي است.

«و بر چشمانشان پرده است» به اين جهت كه چون از نگاه به آنچه مورد تكليفشان بود اعراض كردند و در آنچه از ايشان خواسته شده بود كوتاهي كردند و نسبت به آنچه ايمان آوردن به آن بر آنان لازم بود جاهل شدند، مانند كسي گشتند كه بر ديدگانش پرده اي است و آنچه را جلوي اوست نمي بيند. خداي متعال، برتر از آن است كه بيهودگي و تباهي در كارش باشد و از بندگانش چيزي بخواهد كه خودش آنان را از آن نهي كرده است، پس از آنان نمي خواهد كه بر خدا غلبه كنند، يا به سوي چيزي روند كه خودش راه آنان را بر آن بسته است.

سپس فرمود: «و براي آنان عذابي دردناك است» يعني در آخرت، عذابي كه براي كافران مهيا شده است، در دنيا نيز براي كساني كه بخواهد اصلاحشان كند، براي عذابي اصلاحگر بر او وارد مي كند تا او را نسبت به طاعت خدا هشدار دهد. يا عذابي ريشه كن كننده، تا او را به سوي عدالت و حكمت الهي بگرداند.


پاورقي

[1] الاحتجاج 2: 505 ح 334، التفسير المنسوب إلي الامام العسكري عليه السلام: 98 ح 53، بحارالأنوار 5: 200 ح 24، تفسير نور الثقلين 1: 33 ح 17.