بازگشت

عدم احتلام الأئمة (محتلم نشدن امامان)


[37] -9- الكليني رحمةالله: علي بن محمد و محمد بن أبي عبدالله، عن اسحاق، عن الأقرع، قال:

كتبت إلي أبي محمد عليه السلام أسأله عن الامام هل يحتلم؟ و قلت في نفسي بعد ما فصل الكتاب: الاحتلام شيطنة، و قد أعاذ الله تبارك و تعالي أولياءه من ذلك.

فورد الجواب: حال الأئمة في المنام حالهم في اليقظة، لا يغير النوم منهم شيئا، و قد أعاذ الله أولياءه من لمة الشيطان، كما حدثتك نفسك. [1] .

[37] -9- كليني با سند خويش از اقرع چنين نقل مي كند:

به امام عسكري عليه السلام نامه نوشتم و از او پرسيدم: آيا امام محتلم مي شود؟

و پس از آن كه نامه پايان يافت، پيش خود گفتم: احتلام نوعي شيطنت است، خداوند متعال اولياي خود را از آن مصون داشته است.

چنين جواب آمد:

حالت امامان در خواب، مثل حال ايشان در بيداري است، خواب چيزي از آنان را دگرگون نمي سازد و خداوند اولياي خويش را از وسوسه ي شيطان نگه داشته است، همان گونه كه پيش خودت انديشيدي .


پاورقي

[1] الكافي 1: 509 ح 12، عيون المعجزات: 136 باختلاف، الثاقب في المناقب: 570 ح 515، كشف الغمة 2: 423، بحارالأنوار 25: 157 ح 28 و 50: 290 ح 64، مدينة المعاجز 7: 549 ح 2533.