لباس المصلي (لباس نمازگزار)
[200] -4- الطوسي: محمد بن أحمد بن يحيي، عن محمد بن عبدالجبار، قال:
كتبت إلي أبي محمد عليه السلام: أسأله هل يصلي في قلنسوة عليها وبر ما لا يؤكل لحمه، أو تكة حرير، أو تكة من وبر الأرانب؟
فكتب عليه السلام: لا تحل الصلاة في الحرير المحض، و ان كان الوبر ذكيا، حلت الصلاة فيه ان شاءالله تعالي. [1] .
[200] -4- شيخ طوسي با سند خود از محمد بن عبدالجبار روايت مي كند:
به امام حسن عسكري عليه السلام نامه نوشتم و پرسيدم: آيا نماز خواندن در كلاهي كه پشم حيوان حرام گوشت بر آن است، يا تكه اي حرير، يا تكه اي از پشم خرگوش در آن است صحيح است؟
نوشت: نماز خواندن در لباسي از ابريشم خالص روا نيست و اگر كرك حيوان تذكيه شده باشد، نماز در آن حلال است، ان شاءالله تعالي.
[201] -5- الصدوق: كتب ابراهيم بن مهزيار إلي أبي محمد الحسن عليه السلام يسأله عن الصلاة في القرمز [2] ، فان أصحابنا يتوقفون عن الصلاة فيه؟
فكتب عليه السلام: لا بأس مطلق، و الحمدلله. [3] .
[201] -5- صدوق روايت مي كند: ابراهيم بن مهزيار به امام حسن عسكري عليه السلام نامه نوشت و از آن حضرت درباره ي نماز در لباس قرمز [4] پرسيد، و اين كه اصحاب ما در نماز خواندن در آن توقف مي كنند.
حضرت چنين نگاشت: هيچ اشكالي ندارد، و الحمدلله.
[202] -6- الطوسي: عن محمد بن علي بن محبوب، عن عبدالله بن جعفر، قال:
كتبت اليه، يعني أبامحمد عليه السلام: يجوز للرجل أن يصلي و معه فأرة مسك؟ فكتب عليه السلام: لا بأس به إذا كان ذكيا. [5] .
[202] -6- شيخ طوسي با سند خود از عبدالله بن جعفر نقل مي كند:
به امام حسن عسكري عليه السلام نامه نوشتم و پرسيدم: آيا جايز است مرد نماز بخواند، در حالي كه همراهش نافه ي مشك باشد؟
حضرت نگاشت: اگر آن حيوان تذكيه شده باشد، اشكالي ندارد.
پاورقي
[1] تهذيب الأحكام 2: 207 ح 810، الاستبصار 1: 383 ح 1453، الكافي 3: 399 ح 10 مختصرا، وسائل الشيعة 3: 267 ح 2 و 272 ح 1 و 273 ح 4، عوالي اللئالي 3: 75 ح 38.
[2] في الحديث لا تلبس القرمز لأنه أردية ابليس، القرمز: بكسر القاف و الميم: صبغ أرمني يكون من عصارة دود يكون في آجامهم، مجمع البحرين 3: 493.
[3] من لا يحضره الفقيه 1: 263 ح 810، الاستبصار 1: 383 ح 1453، تهذيب الأحكام 2: 363 ح 1502 بتفاوت في السند، وسائل الشيعة 3: 272 ح 5435 و 316 ح 5641.
[4] در حديث است: قرمز مپوش، چون از جامه هاي ابليس است. قرمز رنگي ارمني است كه از عصاره ي كرمي به دست مي آيد كه در بيشه هاي آنان است (مجمع البحرين 3: 493).
[5] تهذيب الأحكام 2: 362 ح 1500، وسائل الشيعة 3: 315 ح 5630، بحارالأنوار 66: 55.