بازگشت

الاختلاف في الاجارة (اختلاف در اجاره)


[247] -51- الطوسي: عن محمد بن الحسن الصفار، قال:

كتبت إليه[أي أبي محمد العسكري عليه السلام]في رجل كان له علي رجل مال، فلما حل عليه المال أعطاه بها طعاما أو قطنا أو زعفرانا و لم يقاطعه علي السعر، فلما كان بعد شهرين أو ثلاثة ارتفع الزعفران و الطعام و القطن، أو نقص بأي السعرين يحسبه؟ قال: لصاحب الدين سعر يومه الذي أعطاه و حل ماله عليه، أو السعر الثاني بعد شهرين، أو ثلاثة يوم حاسبه؟

فوقع عليه السلام: ليس له الا علي حسب سعر وقت ما دفع إليه الطعام، ان شاءالله.

قال: و كتبت اليه: الرجل استأجر أجيرا ليعمل له بناءا أو غيره من الأعمال و جعل يعطيه طعاما أو قطنا أو غيرهما ثم يتغير الطعام و القطن عن سعره الذي كان أعطاه إلي نقصان أو زيادة، أيحسب له بسعره يوم أعطاه، أو بسعره يوم حاسبه؟

فوقع عليه السلام: يحتسبه بسعر يوم شارطه فيه، ان شاءالله. [1] .

[247] -51- شيخ طوسي از محمد بن حسن صفار نقل مي كند:

به امام حسن عسكري عليه السلام نامه نوشتم، درباره ي كسي كه از ديگري مالي طلب داشت، چون زمان پرداخت رسيد، در مقابل آن به او مواد خوراكي يا پنبه يا زعفران داد و با او بر قيمت معيني تمام نكرد، پس از دو سه ماه، قيمت زعفران و خوراكي و پنبه افزايش يا كاهش يافت، با كدام قيمت آن را حساب كند؟

طلبكار هم مي تواند قيمت روزي را كه به او داده و مالش به بدهكار رسيده حساب كند؟ يا قيمت دوم را پس از دو يا سه ماه، روزي كه با او حساب كند!؟

حضرت نوشت:

حقي ندارد، مگر طبق قيمت روزي كه خوراكي را به او داده است، ان شاءالله.

گويد: نيز به آن حضرت نوشتم كه مردي كسي را اجير كرده تا براي او كاري مثل بنايي يا كار ديگري انجام دهد و مزد او را خوراك يا پنبه يا چيز ديگر قرار مي دهد، سپس قيمت خوراكي و پنبه نسبت به روزي كه به او داده، كم يا زياد مي شود. آيا طبق قيمت روزي كه مي دهد با او حساب كند، يا به قيمت روز محاسبه با او؟

حضرت نوشت: طبق قيمت روزي كه با او قرار گذاشته است با او حساب مي كند، ان شاءالله.


پاورقي

[1] تهذيب الأحكام 6: 196 ح 432 و 7: 35 ح 144 قطعة منه، الكافي 5: 181 ح 3 قطعة منه، وسائل الشيعة 12: 402 ح 23205 و 23206.