بازگشت

ارث الزوج و الأبوين (ارث شوهر و پدر و مادر)


[262] -66- و روي: عن محمد بن يحيي و علي بن عبدالله جميعا، عن ابراهيم، عن عبدالله بن جعفر، قال:

كتبت إلي أبي محمد عليه السلام: امرأة ماتت و تركت زوجها و أبويها، أو جدها، أو جدتها، كيف يقسم ميراث ها؟

فوقع عليه السلام: للزوج النصف و ما بقي فللأبوين.

و قد روي أيضا أن رسول الله صلي الله عليه وآله أطعم الجد و الجدة السدس. [1] .

[262] -66- نيز كليني با سند خود از عبدالله بن جعفر نقل مي كند:

به امام حسن عسكري عليه السلام نوشتم: زني فوت كرده و شوهر و پدر و مادر او زنده است، يا جد او، يا جده ي او. ميراث او چگونه تقسيم مي شود؟

حضرت نوشت: نصف آن براي شوهر است، بقيه براي پدر و مادر.

نيز روايت شده است كه پيامبر خدا صلي الله عليه وآله به جد و جده يك ششم داد.

[263] -67- و أيضا: عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، قال:

كتبت إلي أبي محمد عليه السلام: رجل كان له ابنان، فمات أحدهما و له ولد ذكور و اناث، فأوصي لهم جدهم بسهم أبيهم، فهذا السهم الذكر و الأنثي فيه سواء، أم للذكر مثل حظ الأنثيين؟

فوقع عليه السلام: ينفذون وصية جدهم كما أمر، ان شاءالله.

قال: و كتبت اليه: رجل له ولد ذكور و اناث فأقر لهم بضيعة أنها لولده و لم يذكر أنها بينهم علي سهام الله عزوجل و فرائضه، الذكر و الأنثي فيه سواء؟

فوقع عليه السلام: ينفذون فيها وصية أبيهم علي ما سمي، فان لم يكن سمي شيئا ردوها إلي كتاب الله عزوجل، و سنة نبيه صلي الله عليه وآله، ان شاءالله. [2] .

[263] -67- نيز با سند خود از سهل بن زياد روايت مي كند:

به امام حسن عسكري عليه السلام نوشتم: مردي دو پسر داشت، يكي از آن دو درگذشت، در حالي كه پسران و دختراني دارد. جد آنان سهم پدرشان را به آنان وصيت كرده است. آيا در اين سهم، پسر و دختر برابر است، يا سهم پسر برابر با دو دختر است؟

حضرت نوشت: وصيت جدشان را همان گونه كه دستور داده اجرا مي كنند، ان شاءالله.

گويد: باز خدمت آن حضرت نوشتم كه مردي فرزندان پسر و دختر دارد. اقرار كرده كه ملكي براي فرزندان اوست و بيان نكرده كه طبق سهم الله و آنچه در قرآن بيان شده مي باشد، آيا دختر و پسر در آن حق برابر دارند؟

حضرت نوشت: وصيت پدرشان را همان گونه كه معين كرده است اجرا مي كنند و اگر تعيين نكرده، به كتاب خداوند و سنت پيامبر خدا صلي الله عليه وآله بر مي گردانند، ان شاءالله.

[264] -68- و روي عن محمد، قال:

كتب محمد بن الحسن إلي أبي محمد عليه السلام: رجل أوصي إلي ولده و فيهم كبار قد أدركوا، و فيهم صغار، أيجوز للكبار أن ينفذوا وصيته و يقضوا دينه لمن صح علي الميت بشهود عدول قبل أن يدرك الأوصياء الصغار؟

فوقع عليه السلام: نعم، علي الأكابر من الولدان أن يقضوا دين أبيهم و لا يحبسوه بذلك. [3] .

[264] -68- نيز از محمد روايت كرده است كه محمد بن حسن به امام عسكري عليه السلام چنين نوشت:

مردي به فرزندانش وصيت كرده است؛ در حالي كه ميان آنان كبير بالغ هم هست، صغير هم هست. آيا فرزندان كبير مي توانند پيش از آن كه وصي هاي صغير بزرگ شوند وصيت او را اجرا كنند و بدهي او را بپردازند، به كسي كه طلبكاري او درست و همراه با شاهدان است؟

حضرت نوشت: آري، فرزندان بزرگ بايد بدهي پدرشان را بپردازند و به اين خاطر، آن را نگه ندارند.


پاورقي

[1] الكافي 7: 114 ح 10، تهذيب الأحكام 9: 393 ح 1403 إلي قوله: للأبوين، وسائل الشيعة 17: 468 ح 32648 و 32649.

[2] الكافي 7: 45 ح 1، من لا يحضره الفقيه 4: 208 ح 5484 قطعة منه، تهذيب الأحكام 9: 214 ح 846، وسائل الشيعة 13: 455 ح 24833 و 24834.

[3] الكافي 7: 46 ح 2، من لا يحضره الفقيه 4: 209 ح 5487، تهذيب الأحكام 9: 185 ح 744، وسائل الشيعة 13: 438 ح 24793.