بازگشت

ولادت


1- محل ولادت: مرحوم شيخ و ديگران محل ولادت حضرت را مدينه ذكر نموده اند [1] و بعضي در سامرا مي دانند. [2] .

2 - تاريخ ولادت از روزهاي هفته: مرحوم علامه مجلسي از دروس شهيد اول و مصباح كفعمي روز دوشنبه را به عنوان روز ولادت آن حضرت نقل نموده است [3] و از مناقب ابن شهرآشوب و اعلام الوري روز جمعه را نقل نموده. [4] .

3 - ماه ولادت: در كتاب دلائل الامامة با ذكر سند از خود آن حضرت نقل نموده كه «كان مولدي في ربيع الآخر سنة اثنتين و ثلاثين و مأتين من الهجرة». [5] .

ولادت من در ماه ربيع الثاني سال 232 هجري بوده و مرحوم مفيد در ارشاد نيز همين ماه را نوشته است. [6] .

مرحوم علامه مجلسي همين را از مصباح شيخ طوسي و دروس شهيد و مناقب ابن شهرآشوب و اعلام الوري و كافي و مصباح كفعمي نقل نموده است. [7] .

و بعضي دهم ماه رمضان گفته اند. [8] .

و آنان كه در ماه ربيع الثاني ذكر نموده اند بعضي روز دهم و بعضي ديگر هشتم و برخي چهارم آن نوشته اند. [9] .

مرحوم محدث قمي از مرحوم علامه مجلسي نقل نموده كه اشهر آن است كه ولادت آن حضرت روز جمعه هشتم ماه ربيع بوده. [10] .

4 - سال ولادت: در سال ولادت آن حضرت نيز اختلاف است. مرحوم كليني و شيخ مفيد و صاحب كتاب دلائل الامامة و شيخ طوسي و ابن شهرآشوب و صاحب



[ صفحه 251]



اعلام الوري و كفعمي سال 232 ذكر نموده اند. [11] و صاحب كشف الغمه و بعضي ديگر سال 231 نوشته اند. [12] .


پاورقي

[1] ارشاد، ص 235؛ دلائل الامامة، ص 423؛ بحارالانوار، ج 50، ص 235 و 236.

[2] بحارالانوار، ج 50، ص 236.

[3] همان، ص 236 و 238.

[4] همان، ص 236 و 237.

[5] دلائل الامامة، ص 424.

[6] ارشاد، ص 335.

[7] بحارالانوار، ج 50، ص 236 - 238.

[8] جنات الخلود، ص 38، جدول 18.

[9] بحارالانوار، ج 50، ص 236 - 238.

[10] منتهي الآمال، فصل اول از حالات حضرت.

[11] كافي، ج 1، ص 503؛ ارشاد، ص 335؛ دلائل الامامة، ص 423؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236 - 238.

[12] بحارالانوار، ج 50، ص 236 و 237.