بازگشت

معجزات و كرامات حضرت عسكري


پيش از ذكر معجزات امام عليه السلام به بحث كوتاهي در مورد اعجاز مي پردازيم. اعجاز در لغت عرب به معناي به عجز در آوردن ديگري است. و در اصطلاح، اعجاز عبارت است از اينكه مدعي نبوت و رسالت يا مدعي امامت براي اثبات ادعايش به كرداري دست بزند كه خرق عادت كند و بر خلاف عادت مردم باشد؛ به گونه اي كه ديگر مردمان از انجام آن ناتوان باشند و نتوانند در برابر آن فراخوان، به انجام چنان كرداري دست بزنند. علامه طباطبايي (ره) مي فرمايد هنگامي كه با ادله، عصمت انبيا و ائمه اثبات شد آنگاه معارفي را كه آنها عرضه مي كنند دو گونه است: گونه اي از آنها بر ادله ي عقلي و فطري استوار است و پيامبر و امام خردها را روشن و فطرتها را بيدار مي كنند تا معارف حقه ي او را دريابند، و گونه ي ديگر در مورد كيفيت جزا و پاداش و بهشت و جهنم است كه به دليل اخبار معصوم عليه السلام مورد پذيرش مردم واقع مي شود. پس اعجاز براي اثبات معارف نيست، بلكه اعجاز براي اثبات رسالت و تصديق پيامبري پيامبر است [1] .


پاورقي

[1] الميزان، ج 1، بحث اعجاز.