بازگشت

گوشه اي از سخنان امام


- شخصي حضرت عسكري را در ايام كودكي در ميان جمعي از كودكان ديد كه مي گريد، اما طفلان ديگر به بازي مشغول هستند. آن مرد پنداشت كه گريه آن بزرگوار به خاطر وسايل بازي است، كه ساير كودكان دارند و بازي مي كنند، و ايشان ندارد.

آن مرد روي به امام كرد و عرض نمود: آيا برايتان وسايل بازي بخرم؟

امام فرمود: اي كم خرد! ما براي بازي آفريده نشده ايم. مرد پرسيد: پس براي چه خلق شده ايم؟

امام فرمود: خداوند ما را براي علم و عبادت آفريده است.

مرد پرسيد: از كجا و چگونه چنين سخن مي گويي؟

فرمود: از كلام خداي سبحان و جليل كه قرآن بدان اشاره فرموده است: آيا گمان مي كنيد كه ما شما را بيهوده آفريديم و به سوي ما باز نمي گرديد؟ [1] .

- بر تو باد كه در زندگي به ميانه روي و اينكه از اسراف بپرهيزي. [2] .

- دو خصلت آدمي است كه بالاتر از آن چيزي نيست، يكي ايمان به خدا و ديگري سود رساندن به برادران است. [3] .

- مبادا! روزي قسمت شده تو را از انجام فرايض الهي باز دارد. [4] .

- چه زشت است مؤمن به چيزي دل بندد كه مايه ي خواري اوست.



[ صفحه 432]



- ستيزه و جدال مكن كه آبروي تو مي رود و شوخي منما كه بر تو جرأت مي يابند. [5] .

- هر كسي كه به خدا انس گرفت، از مردم وحشت كند.

- همانا براي بخشش، مقداري معين شده است. بنابراين اگر از آن حد زيادتر شد، پس آن اسراف است؛ و براي دورانديشي نيز حدودي معين مي باشد؛ اگر آن نيز از حد معين بيرون گشت، آن ترس است. براي اقتصاد، حدي خواهد بود؛ اگر از حد بيشتر شد بخل است. براي شجاعت حدي است؛ اگر از حد گذشت، آن بي باكي است. [6] .

- سلام كردن به هر كسي كه با او برخورد مي كني و نشستن در پايين مجلس از فروتني است. [7] .

- وقتي دلها با نشاط بودند، در آنها علم و حكمت قرار دهيد و چون بي نشاط و ملول شدند، آنها را وا رهانيد و به خود واگذاريد. [8] .

- اظهار شادماني و خوش حالي در نزد افسرده از ادب نمي باشد. [9] .

- فروتني از نعمتهايي است كه مورد رشك قرار نمي گيرد. [10] .

- خنده ي بي جهت نشان ناداني است. [11] .

- خشم كليد هر شر است. [12] .

- آن كسي كه برادرش را پنهاني نصيحت كند، او را زينت بخشيده است. و آنكه آشكار در برابر ديگران به او پند و اندرز دهد، او را بدنام ساخته است. [13] .

- كافي است كه براي ادب كردن خود از آنچه براي ديگران نمي پسندي؛ دوري كني. [14] .

- خوبي چهره، زيبايي بيرون و خوبي عقل، زيبايي درون آن است. [15] .

- آن كه در مجلس به پايين تر از مقام خود راضي شود؛ پيوسته خدا و ملائكه بر او درود فرستند تا برخيزد. [16] .

- مرد را به چيزي كه بر او سخت و ناگوار است احترام مكن. [17] .



[ صفحه 433]



- حركت و سير براي رسيدن به خداي سبحان سفري است كه جز به شب زنده داري امكان پذير نمي شود. [18] .

- پليديها در خانه اي قرار گرفته اند كه دروغ كليد آنها مي باشد. [19] .

والسلام


پاورقي

[1] علامة قاضي نورالله شوشتري - احقاق الحق - ج 12 - ص 473.

[2] مدرك بالا - ص 467.

[3] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 784.

[4] مدرك بالا.

[5] شيخ عباس قمي - انوار البهية - چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[6] محدث قمي - منتهي الآمال - ص 1032.

[7] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[8] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[9] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[10] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[11] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 783.

[12] مدرك بالا.

[13] محدث قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.

[14] مدرك بالا.

[15] مدرك بالا.

[16] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 780.

[17] مدرك بالا، ص 787.

[18] شيخ عباس قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.

[19] شيخ عباس قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.