بازگشت

فرق بين شيعه و دوست


در كتاب تفسير منسوب به امام حسن عسكري امام عسكري عليه السلام و نيز در كتاب مرحوم قطب الدين راوندي - به نقل از دو نفر از راويان حديث به نام يوسف بن محمد و علي بن سيار - آمده است:

شبي از شب ها به محضر مبارك حضرت ابومحمد، امام حسن عسكري عليه السلام وارد شديم.

همچنين والي شهر كه علاقه ي خاصي نسبت به حضرت داشت، به همراه شخصي كه دست هاي او را بسته بودند، وارد منزل امام عليه السلام شد و اظهار داشت: يا ابن رسول الله! اين شخص را از دكان صراف در حال سرقت و دزدي گرفته ايم.

و چون خواستيم او را همانند ديگر دزدان شكنجه و تأديب كنيم، اظهار داشت كه از شيعيان حضرت علي عليه السلام و نيز از شيعيان شما است و ما از تعذيب او خودداري كرديم و نزد شما آمديم تا ما را راهنمائي و تكليف ما را نسبت به اين شخص روشن بفرمائي.

حضرت فرمود: به خداوند پناه مي برم، او شيعه علي عليه السلام نيست، او براي نجات خود چنين ادعائي را كرده است.



[ صفحه 37]



سپس والي آن سارق را از آن جا برد و به دو نفر از مأمورين خود دستور داد تا آن سارق را تعذيب و تأديب نمايند، پس او را بر زمين خوابانيدند و شروع كردند بر بدنش شلاق بزنند؛ ولي هر چه شلاق مي زدند روي زمين مي خورد و به آن سارق اصابت نمي كرد.

بعد از آن، والي مجددا او را نزد امام حسن عسكري عليه السلام آورد و گفت: يا ابن رسول الله! بسيار جاي تعجب است، فرمودي كه او از شيعيان شما نيست، اگر از شيعيان شما نباشد پس لابد از شيعيان و پيروان شيطان خواهد بود و بايد در آتش قهر خداوند متعال بسوزد.

و سپس افزود: با اين اوصاف، من از اين مرد معجزه و كرامتي را مشاهده كردم كه بسيار مهم خواهد بود، هر چه مأمورين بر او تازيانه مي زدند بر زمين مي خورد و بر بدن او اصابت نمي كرد و تمام افراد از اين جريان در تعجب و حيرت قرار گرفته اند.

در اين موقع امام حسن عسكري عليه السلام به والي خطاب نمود و فرمود: اي بنده ي خدا! او در ادعاي خود دروغ مي گويد، او از شيعيان ما نيست، بلكه از محبين و دوستان ما مي باشد.

والي اظهار داشت: از نظر ما فرقي بين شيعه و دوست نمي باشد، لطفا بفرمائيد كه فرق بين آن ها چيست؟

حضرت فرمود: همانا شيعيان ما كساني هستند كه در تمام مسائل زندگي مطيع و فرمان بر دستورات ما باشند و سعي دارند بر اين كه در هيچ موردي معصيت و مخالفت ما را ننمايند.



[ صفحه 38]



و هر كه خلاف چنين روشي باشد و اظهار علاقه و محبت نسبت به ما نمايد دوست ما مي باشد، نه شيعه ي ما.

سپس امام عليه السلام به والي فرمود: تو نيز دروغ بزرگي را ادعا كردي، چون كه گفتي معجزه ديده ام؛ و چنانچه اين گفتار از روي علم و ايمان باشد مستحق عذاب جهنم مي باشي.

بعد از آن، حضرت در توضيح فرمايش خود افزود: معجزه مخصوص انبياء و ما اهل بيت عصمت و طهارت مي باشد، براي شرافت و فضيلتي كه ما بر ديگران داريم و نيز براي اثبات واقعيات و حقايقي كه از طرف خداوند متعال به ما رسيده است.

در پايان، امام عسكري عليه السلام به آن مرد - متهم به سرقت - خطاب نمود و فرمود: بايد شيعه ي علي عليه السلام در تمام امور زندگي، شيعه و پيرو او - و ديگر اهل بيت رسالت - باشد و ايشان را در هر حال تصديق نمايد؛ و نيز بايد سعي نمايد كه هيچ گونه تخلفي با ايشان نداشته باشد و خلاصه آن كه در همه ي امور، خود را هماهنگ و مطيع ايشان بداند. [1] .



[ صفحه 39]




پاورقي

[1] تفسير الامام العسكري عليه السلام: ص 316، ح 161، الخرايج و الجرايح: ج 2، ص 684، ح 3، مدينة المعاجز: ج 7، ص 2579.