نظر اهل بيت و امام حسن عسكري ع در مورد نقش نگين انگشتر را بگوييد؟


آنچه درروايات اسلامي بيان شده در باره فضيلت و ارزش نگين انگشتر است و شروطي همچون مزاج و برج در آن روايات قيد نشده است؛ از اين رو طبق اين روايات فقيهان مي گويند مستحب مؤكد است كه مردان و زنان در دست راست انگشتر داشته باشند. اگر نگين انگشتر از عقيق، فيروزه و دُرّ نجف باشد، بهتر است. هر يك فوايدي دارد. خوب است انسان از هر سه استفاده كند. از بررسي روايات معلوم مي شود كه ثواب انگشتر عقيق از بقيه انگشترها بيش تر است.
از جمله احاديث سخن حضرت صادق (ع) كه او از نيز به واسطه پدرانشان ازامام علي (ع) و او نيز از پيامبر(ص) نقل كرده است كه مي فرمايد: عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) يَقُولُ مَنْ تَخَتَّمَ بِفَصِّ عَقِيقٍ أَحْمَرَ خَتَمَ اللَّهُ تَعَالَي لَهُ بِالْحُسْنَي؛(1) هر كه انگشتري از عقيق سرخ داشته باشد، عاقبتش به خير مي شود.
ابوطاهر گويد: حديث فضيلت دُرّ نجف را كه از حضرت صادق (ع) نقل شد، براي امام حسن عسكري (ع) نقل كردم، فرمود: بلي اين حديث جدم امام صادق (ع) است. عرض كردم: شما هيچ چيز را بر عقيق سرخ اختيار نمي فرماييد، فرمود: بلي، براي فضيلت بسياري كه در آن وارد شده است. پدرم به من خبر داد: اوّلين كسي كه انگشتر عقيق در دست كرد، حضرت آدم (ع) بود. به نگين انگشترش نام هاي مقدّس پنج تن آل عبا را نقش كرده بود.
در نقش انگشتر هر يك از: لا اله الاّ الله"، "محمّد رسول الله"، "نام هاي پنج تن آل عبا"، "العزّة لله"، "حسبي الله"، "ماشاء الله لا قوة الا بالله" نوشته شود بهتر است. (2)
در اخبار نيز آمده است كه: كَانَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع ) أَرْبَعَةُ خَوَاتِيمَ يَتَخَتَّمُ بِهَا يَاقُوتٌ لِنُبْلِهِ وَ فَيْرُوزَجٌ لِنَصْرِهِ وَ الْحَدِيدُ الصِّينِيُّ لِقُوَّتِهِ وَ عَقِيقٌ لِحِرْزِهِ . امام علي (ع) چهار انگشتر به دست مي كردند كه نگين آن ها از سنگ هاي خاص بود؛ مانند: ياقوت، فيروزه، حديد چيني و عقيق.
استفاده از سنگ ياقوت براي شرافت و زينت، از سنگ فيروزه براي نصرت و ياري؛ از سنگ حديد چيني براي قوت، از سنگ عقيق براي حرز و دفع دشمنان و بلاها، بوده است. (3)
و در احاديث ذكر شده كه ارزش سنگ ها به اين خاطر است كه وقتي ولايت امام علي (ع) را در روز غدير به كوه ها عرضه كردند، ابتدا سه كوه از كره زمين آن را پذيرفت كه در روايت به اين سه كوه اشاره شده : «الْعَقِيقُ وَ جَبَلُ الْفَيْرُوزَجِ وَ جَبَلُ الْيَاقُوتِ فَصَارَتْ هَذِهِ الْجِبَالُ جِبَالَهُنَّ وَ أَفْضَلَ الْجَوَاهِرِ». (4)

***

1. محدث نوري ،مستدرك الوسائل ،قم، مؤ سسه اللبيت، ج3 ص،293.
2. علامه مجلسي، حلية المتقين ،نشر عصر جوان، قم، 1384 ش.ص 35 تا 40.
3. همان، ص35.
4. محمد باقر مجلسي ،بحارالانوار، ج 57، ص 255،نشر دار الاحيا التراث العربي ،بيروت، 1403 ق.