بازگشت

تاريخ قبه و بارگاه و حرم حضرت امام علي النقي و فرزندش امام حسن عسكري


در اين بخش آنچه را مرحوم سيد مصلحالدين مهدوي در تاريخ سامرا آورده نقل مينمايم، وي مينويسد: بناي قبه و بارگاه و صحن و رواق و حرم مطهر امامين عسكريين عليهماالسلام: عمروا باطراف البلاد مقابرا++ اذ خربوا من يثرب اوطانا قوم لهم في كل ارض مشهد++ لا بل لهم في كل قلب مشهد براي آل محمد عليهم السلام در هر گوشه و كنار شهرها مراقدي بنا كردند، زماني كه خانههاي آنان در يثرب خراب گرديد (در اثر دوري آنان از خانه و كاشانهي خود در وطنشان مدينه). اينها كساني هستند كه در هر سرزمين مشهد و مضجعي دارند بلكه براي آنان در هر دلي آرامگاه و مشهدي است. در وسط بياباني كه محدود به بغداد و تكريت و موصل است گنبد و بارگاه طلايي و مناره مينايي آرامگاهي به چشم ميخورد كه سبب دفع غمها و دفع آلام روحي است. اين منظره خيره كننده كه گنبد آن با خشتهاي طلا و منارههاي آن با كاشيهاي گرانبها زينت شده است، بارگاه باعظمت امامين همامين عسكريين عليهماالسلام است.

و در جنب گنبد طلايي گنبد ديگري به چشم ميخورد كه مربوط به سرداب غيبت ميباشد. بارگاه امامين مركب از سه صحن ميباشد كه يك صحن آن مختص به سرداب مطهر ميباشد، در اطراف صحنها ايوانهايي دارد كه به كاشي مزين ميباشد. هر يك از اين صحنها به وسيله ي در به همديگر متصل شده و به وسيله درهاي متعدد به خارج راه دارد. در مقابل حرم مطهر عسكريين عليهماالسلام ايوان رفيعي است كه در دو طرف آن كفشداري قرار دارد، از ايوان به وسيلهي دو در داخل رواق ميشوند. دور تا دور حرم مطهر را رواقي آيينه كاري احاطه نموده است، رواق از سمت قبله داراي دو در ميباشد كه از آنها به حرم مطهر وارد ميشوند در مقابل اين دو در پشت سر مبارك نيز دو در قرار دارد كه عقب آن را پنجره قرار دادهاند و حرم مطهر از سمت شمال به رواق راه عبور و مرور ندارد بالاي سر مبارك و پايين پا نيز هر يك به وسيلهي يك در به رواق متصل ميشود. حرم مطهر بزرگ ترين حرمهاي ائمه اطهار ميباشد و از حيث تزيينات ظاهري و آيينه كاري و كاشي و فرش داخلي و چراغ و روشنايي مانند ساير اعتاب مقدسه بوده و اين روضه ي منوره بلكه شهر سامرا داراي روحانيت مخصوصي ميباشد كه زايرين آن را درك ميكنند لكن قابل وصف نيست.

***